Information

Perkongsian dalam blog ini adalah berdasarkan rujukan buku, kitab atau kuliah pengajian untuk manfaat bersama.

Sheikh Abdullah Fahim Mahir Ilmu Falak

Assalamualaikum WBT dan salam sejahtera...

Sekarang ini saya bekerja dan tinggal di Seberang Perai. Salah satu perkara yang membanggakan diri saya berada di sini adalah kerana di Seberamg Perai inilah jenazah seorang Ulama tersohor Tanah Air disemadikan.



Tahukah anda bahawa Pak Lah yang pernah menjadi Perdana Menteri Malaysia suatu masa dahulu merupakan cucu kepada seorang ulama besar Tanah Melayu. Ulama yang mempunyai sumbangan besar dalam negara kita ini adalah Sheikh Abdullah Fahim.

Latar Belakang


Nama penuh beliau adalah Abdullah Bin Ibrahim Bin Tahir. Lahirnya di Kota Suci Mekah pada tahun 1286 Hijrah bersamaan dengan 1869 Masihi. Kembali mengadap Ilahi pada tarikh 27 April 1961 Masihi bersamaan dengan 12 Zulkaedah 1380 Hijrah di Seberang Perai, Pulau Pinang.

Sheikh Abdullah Fahim Mahir Ilmu Falak

Sejujurnya ulama ini mahir dalam pelbagai bidang Ilmu. Antara kepakaran beliau adalah mahir dalam Ilmu Falak. Maka itu, tidak hairanlah mengapa beliau dimohon pendapat untuk menentukan tarikh kemerdekaan bagi negara Melaya. Sebagai makluman, tarikh 31 Ogos 1957 merupakan tarikh yang dicadangkan oleh Sheikh Abdullah Fahim.


0 comments:

Post a Comment